Nu åbnet for alle bådtyper

16. maj 2020 10:02 , af Anne Traasdahl Gryning

Ny DFfR udmelding: Nu er der lukket op for alle bådtyper og flere roere kan komme på vandet i faste ro hold

DFfR har besluttet at tilpasse anbefalingerne til roklubberne om, hvordan de bør forholde sig under corona situationen. Det sker både i lyset af den seneste udmelding fra DIF og myndighederne.

Fra 14. maj anbefaler DFfR, at klubberne:

• Organiserer faste ro hold på op til 10 personer.
  • Tillader roning i alle bådtyper under hensyntagen til, at der ikke befinder sig mere end 10 personer på bådpladsen/broen samtidig.
  • Øget fokus på hygiejne.

Det kræver dog fortsat, at vi overholder alle de samme regler, som vi hidtil har været så gode til. Hold afstand, vask hænder og brug håndsprit. Overhold anbefalinger for social distance, hygiejne og hoste/nyse etik.

• Medlemmerne møder op omklædte hjemmefra og bader hjemme.

Roning på vand

Der kan ros under kontrollerede forhold:

• Der kan ros i små og faste grupperinger. Man bør prioritere faste ro partnere. DFfR anbefaler faste grupperinger a op til 10 personer.
  • Man bør anvende forskudt træningstid.
  • Der må kun være få personer i bådhallen og på bådebroen på samme tid.
  • Man bør møde op omklædt og bade hjemme for at undgå smittespredning.
  • Man holder afstand til hinanden i henhold til myndighedernes påbud.
  • Man forsamles ikke i grupper på 10 eller derover i henhold til myndighedernes påbud.
  • Hele båden samt årerne – og håndtaget i særdeleshed – skal afvaskes med sæbevand efter ro turen. Brug IKKE brun sæbe eller håndsæbe. Brug opvaskemiddel som er fedtopløselig. Husk desuden at rengøre rengøringsredskaber.
  • Der er adgang til afspritning eller/ og håndvask med sæbe i henhold til myndighedernes påbud.
  • Klubredningsveste skal så vidt muligt benyttes af én person medmindre den rengøres (afvaskes med sæbevand) efter brug.
  • Enhver har eget ansvar for at begrænse muligheden for smittespredning.
  • Keyboard for ud- og indskrivning af både af sprittes.

Roning indendørs fortsat ikke muligt

Myndighederne har fortsat IKKE åbnet for indendørs idrætsaktiviteter. DFfR’s hovedbestyrelse anbefaler, at alle roklubber fortsat respekterer dette. Således er indendørs ergometerroning eller anden form for indendørs træning fortsat IKKE er muligt.

Omklædningsrum, badefaciliteter og forsamlingslokaler må fortsat ikke være tilgængelige i klubhuse o. lign. Hvis det af lokale årsager er nødvendigt at holde toiletter åbne, kræver det grundig og hyppig rengøring samt rigelig sæbe og håndsprit.

Ergometerroning kan foregå udendørs med god afstand mellem roergometerne.

Husk at spritte maskinen af før brug. Ergometeret rengøres grundigt med sæbevand samt sprittes af efter brug.

Mange hilsner

15.05.20